شهرداری تهران: آقای رویانیان! شما در حدی نیستید که اختیارات آقای احمدی نژاد را به دکتر قالیباف بدهید
دکتر محمد باقر قالیباف
مرد عمل و اندیشه

از قديم گفته‌اند سالي كه نكوست از بهارش پيداست ! مسئولان دولتي از اولين روزهاي سال 91 تصميم خود را گرفته‌اند تا به اظهارنظرهاي عجيب خود ادامه دهند. اين بار رئيس ستاد حمل و نقل و مديريت سوخت كشور و مديرعامل باشگاه پرسپوليس تصميم گرفته تا به مانند ساير مسئولان دولتي به كالبد شكافي مديريت شهر تهران بپردازد و توجيه عملكرد دولت را چاشني اين مصاحبه كرده است. فراغ از گفت‌وگوي رويانيان و پاسخ معاونت ترافيك، به نظر مي‌رسد دوگانگي نگاه مدير عامل پرسپوليس به زيرساخت‌هاي شهر تهران كمي عجيب باشد، چرا كه او در جايي به تونل سازي و توسعه بزرگراه‌ها،‌توسعه حمل و نقل عمومي به ويژه سامانه اتوبوس هاي تندرو و خريد اتوبوس هاي مرغوب براي اين سامانه هجمه وارد مي كند و در جايي ديگر مي‌گويد: «زير ساخت‌هاي شهر تهران در 40 سال پيش طراحي شده است، در صورتي كه هم اكنون بايد 20 سال جلوتر از زمان حال و موقعيت فعلي شهر تهران در توسعه زير ساخت‌ها بوديم!» در جايي از خريد اتوبوس‌هاي مرغوب و با كيفيت گلايه مي‌كند و در جايي ديگر سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌ها نيز خبر از ارائه طرح خريد اتوبوس‌هاي خارجي براي جبران كم‌كاري هاي خودروسازان داخلي مي‌دهند و ادعا مي‌كنند كه رئيس جمهور با اين طرح موافقت كرده است!

رئيس ستاد حمل و نقل و مديريت سوخت كشور درخصوص اظهارات شهردار تهران در خصوص حل معضل ترافيك تهران گفته است:« با اختیار این حل نمی‌شود. مثلاً رئیس‌جمهور الان اختیار دارد؟ کل اختیار آقای احمدی‌نژاد را می دهیم‌ به آقای قالیباف؛ چه کاری می‌خواهد بکند؟ شما می خواهید تونل بزنید؛ اختیار نمی خواهد، دارید می زنید. BRT هم که راه می اندازید، اتوبوس خارجی خلاف قانون هم که می خرید.» گويا رئيس ستاد حمل و نقل و مديريت سوخت كشور به ياد ندارد كه در اواخر سال 90 محسن مسلم‌خاني، معاون پشتيباني سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌هاي كشور اعلام كرده بود ، درخواست واردات اتوبوس‌ از خارج كشور آن هم با هدف تجهيز ناوگان اتوبوسراني شهرداري‌ها را روي ميز معاون اول رئيس‌جمهور قرار داده است .

مدير روابط عمومي معاونت حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران در خصوص اين اظهارات گفت: فارغ از اين که اطلاعات مندرج در اين گفت و گو چه ميزان با حقيقت مطابقت دارد، براي هر فرد آگاهي عدم انطباق موارد مطروحه با واقعيت‌هاي موجود عجيب به نظر مي‌رسد و علاوه بر آن در اين مصاحبه نکاتي مطرح شده که افراد عادي را نيز به تعجب وا مي‌دارد.

شهرام جباري زادگان با طرح اين سوال که اگر « اختيار» مشکل ترافيک را حل نمي‌کند، پس چرا تمام اختيارات از جمله کل امکانات و منابع را به خود اختصاص داده‌ايد، ادامه داد: علاوه بر اين چرا منابع مالي مورد نياز حمل و نقل عمومي که به موجب قانون موظف به پرداخت کامل و به موقع آن مي‌باشيد را با تأخير بسيار و آن هم به صورت قطره چکاني پرداخت مي‌کنيد؟

وي با تأکيد بر اين که بعيد است مسئولي مانند رييس ستاد سوخت قادر باشد کل اختيار رييس جمهور محترم را به فرد ديگري بدهد، به ويژه اگر آن فرد شهردار تهران باشد، افزود: اگر ايشان چنين قدرتي داشتند و اين تفويض اختيار حتي براي يک هفته اجرايي مي‌شد، خود ايشان مشاهده مي‌کردند با اين همه اختيار چه کارهايي مي‌توان انجام داد.

جباري زادگان در مورد تشبيه مشکل ترافيک تهران به مَثل مرغ و تخم مرغ از سوي رييس ستاد سوخت نيز اعلام کرد: از مسئولي که مشکل ترافيک تهران را به داستان مرغ و تخم مرغ تشبيه مي‌کند، چه انتظاري مي‌توان داشت؟

وي در خصوص بخش ديگري از اظهارات رييس ستاد سوخت که گفته بود ما نمي‌دانيم حمل و نقل کجاهايش مشکل دارد و افزوده بود واقعا مديريت ما مشکل دارد، اظهار کرد: اعتراف واقع بينانه ايشان جاي تقدير و تشکر دارد، چرا که ما هم اعتقاد داريم مديريت حاکم بر حمل و نقل کشور واقعا مشکل دارد که اگر مشکل نداشت تا کنون بسياري از مشکلات حل شده بود.

جباري زادگان مي‌گويد:«جناب رويانيان گويا فراموش كرده كه نگاه جهانيان به پايتخت ايران اسلامي تغيير كرده ، آن هم به دليل توسعه زير ساخت‌هاي حمل و نقل عمومي و براي بالابردن سطح كيفيت زندگي شهروندي. تمامي اين تغييرات تنها يك دليل مي‌تواند داشته باشد، اينكه براي توسعه حمل و نقل عمومي در جنبه‌هاي مختلف مطالعات زيادي انجام شده است پس مي‌توان نتيجه گيري كرد كه شيوه مديريت حمل و نقل عمومي از شيوه كاملا سنتي به سمت سيستمي شدن پيش رفته است. البته اعتراف واقع بینانه ایشان جای تقدیر و تشکر دارد، چرا که ما هم اعتقاد داریم مدیریت حاکم بر حمل و نقل کشور واقعا مشکل دارد که اگر مشکل نداشت تاکنون بسیاری از مشکلات حل شده بود.» نكته مهم ديگري كه هنوز براي محمد رويانيان كه اين روزها باشگاه پيروزي و ليگ قهرمانان آسيا فكر و ذهن او را مشغول كرده روشن نشده ، عدم ارتباط بين مدهاي مختلف حمل و نقل عمومي در تهران است. به گونه‌اي كه او به صراحت گفته است:«الان 80 هزار تاکسی در تهران است، نمی‌دانید کجا و در چه خطی کار می‌کنند. کنترلی رویشان ندارید. شما هفت هزار اتوبوس دارید، نمی‌توانید آن را مدیریت کنید. تقاضا و عرضه با هم تناسب ندارد. ارتباط بین تاکسی، اتوبوس، BRT با هم صورت نمی‌گیرد. عرضه سیستم حمل و نقل متناسب نیست. عرضه و تقاضا با هم تناسب ندارد. »سرگرداني محمد رويانيان در خصوص وجود 80 هزار تاكسي در تهران را مي‌توان در اقدامات تبصره 13 به رياست حسين هاشمي جست‌وجو كرد، همان زمان كه فراخوان تبديل مسافربرهاي شخصي به تاكسي اعلام شد و بدون در نظر گرفتن نياز تهران تعداد زيادي از مسافربرهاي شخصي كه اتفاقا در ميان آنها خودروهايي مانند زانتيا، ماكسيما و ... ديده مي‌شد در طرح ساماندهي پذيرفته شدند و از همه مهمتر كارت سوخت ويژه تاكسي‌ها نيز به آنها تعلق گرفت. اين معضل در طول گذشت سال‌ها به قدري پيچيده شد كه حتي زماني كه رويانيان رياست ستاد حمل و نقل و مديريت سوخت كشور را برعهده گرفت نتوانست براي 10 تا 13 هزار كارت سوختي كه به نام تاكسي‌هاي ساماندهي شده براي اين خودروها صادر شده تعيين تكليف كند. در كنار اين سردرگمي كه رويانيان به آن اشاره مي‌كند، معلوم است كه اين مسئول دولتي در يكي، دوسال اخير از مترو واتوبوس استفاده نكرده تا به اهميت بليت الكترونيكي و تاثير آن در ايجاد شبكه به هم پيوسته حمل‌و‌نقل عمومي پي ببرد. سال‌هاست كه مترو و اتوبوس تبديل به شبكه به هم پيوسته حمل‌و‌نقل عمومي شده است و در اين راستا مطالعات براي پرداخت الكترونيكي كرايه تاكسي‌ها نيز انجام شده است.

جباري زادگان در مورد آن بخش از اظهارات رييس ستاد سوخت که اعلام کرده بود کنترلي بر روي تاکسيراني و اتوبوسراني وجود ندارد و نمي‌توانند آن را مديريت کنند نيز تصريح کرد: به ايشان در خصوص کنترل و مديريت ناوگان حمل و نقل عمومي اطمينان مي‌دهيم چون اگر اين طور نبود انجام بيش از 50 درصد جا به جايي‌هاي روزانه تهران از اين طريق امکان پذير نبود.

وي با اشاره به گذشته نه چندان دور که احداث سامانه اتوبوسراني تندرو (BRT) با انبوه هجمه هاي سياسي مورد هجوم قرار گرفت ،اعلام کرد : چطور ايشان که آن زمان يکي از مخالفان سرسخت اين سامانه بودند، امروز به فکر کنترل و مديريت آن افتاده اند؟

مدير روابط عمومي معاونت حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران در پايان در رابطه با اظهار نظر ايشان مبني بر اين که ارتباطي بين تاکسي، اتوبوس و BRT صورت نمي‌گيرد، خاطرنشان کرد: هر وقت مردم به رابطه بين مسئوليت مديريت ستاد سوخت با مدير عاملي باشگاه پرسپوليس پي بردند، ايشان هم به ارتباط بين تاکسيراني و اتوبوسراني پي مي‌برند !


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: یک شنبه 20 فروردين 1391برچسب:,
ارسال توسط حسین کشتگر قاسمی
آخرین مطالب